Weltauto: Áfacsalás élénkíti a használtautók piacát

Weltauto: Áfacsalás élénkíti a használtautók piacát
A használtan importált 1-5 éves autók jelentős részét áfacsalás útján hozzák Magyarországra − állítja piaci tapasztalatokra hivatkozva a Das WeltAuto. Az idősebb importált kocsik esetében ugyanakkor a rossz állapotú, szakszerű átvizsgálás nélkül piacra kerülő járművek miatti kockázatra hívja fel a figyelmet a használtautók kereskedelmével foglalkozó cég.

Ez év első tíz hónapjában 79 905 használtan importált gépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 38,8 százalékkal többet, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A behozott járművek közel 60 százaléka volt 10 évnél idősebb. Emlékeztetnek arra, hogy az importot a három évvel ezelőtt megváltozott adózási feltételek ösztönzik. A gépjárművek behozatala azóta dinamikusan nő, 2013-ban 70 700 autó jött külföldről Magyarországra, számuk az idén már a 100 ezer darabot is elérheti − ismerteti a közlemény a Datahouse statisztikáit.

A közleményben rámutatnak, a beérkező autók jelentősen rontanak a hazai állomány átlagéletkorán, mivel ezek 59 százaléka 10 évnél idősebb, és mindössze 24 százalékuk legfeljebb 5 éves. Egy rosszul karbantartott autó életeket veszélyeztethet - hívta fel a figyelmet Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. Frank György kitért arra, hogyan terjed az importautókkal kapcsolatos áfacsalás. Ennek lényege, hogy egyes vállalkozások az EU-ban nettó számlával megvett autóból köztes tulajdonosok beiktatásával bruttó számlásat gyártanak, így 27 százalékos árelőnyre tesznek szert a piaci versenytársakkal szemben - fejtette ki.

A Das WeltAuto márkaigazgatója elmondta, támogatják a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció elképzelését, miszerint az importot végző cég kizárólag gépjármű behozatallal és a hozzá tartozó regisztrációs tevékenységgel foglalkozhatna, mással nem, annak érdekében, hogy az áfa útja követhető legyen.

Javasolják azt is, hogy ezek a cégek legyenek havi áfabevallásra kötelezettek, emellett letét vagy bankgarancia formájában háromhavi áfabiztosítékkal rendelkezzenek. Megoldást jelentene az is, hogy addig ne lehessen forgalomba helyezni az adott gépjárművet, amíg a fizetendő áfa nincs rendezve − fűzte hozzá Frank György.