Kereskedelmi márkás élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot mintegy 240 milliárd forintért vásároltak a magyar fogyasztók az idei első félévben, ez 7 százalékkal több, mint tavaly január-június között volt - közölte a Nielsen piackutató vállalat az MTI-vel. A kereskedelmi márkás árucikkeket csak egy vállalat vagy egyetlen lánc üzletei forgalmazzák, és általában a cég nevével jelzik őket.
Az élelmiszereknél a láncok sajátmárkás termékei csaknem 210 milliárd forint forgalmat bonyolítottak az első hat hónapban, ami a Nielsen által mért kilencven élelmiszer-kategória teljes forgalmának 28 százalékát jelenti. A háztartási vegyi áruk és kozmetikumok kereskedelmi márkáinál a Nielsen által mért hetven kategóriából 30 milliárd forint bolti bevételt regisztráltak, ami 19 százalékot tesz ki a teljes forgalomból.
Kiemelkedő, értékben 69 százalékos rész jutott a saját márkákra a diszkontok teljes élelmiszer-forgalmából január-júniusban, ugyanannyi, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A többi bolttípusban a legutóbb mért 28 százalékos átlag alatt maradt a kereskedelmi márkás termékek részaránya.
Értékben a legnagyobb a kereskedelmi márkás élelmiszerek piaci részesedése az állateledeleknél és a mélyhűtött termékeknél, 53, illetve 49 százalék, a legalacsonyabb pedig az alkoholos italoknál, valamint az édességeknél, 14, illetve 17 százalék.
A háztartási vegyi áruk és kozmetikumok teljes bolti forgalmából értéket tekintve 61 százalékot vittek el a láncok saját márkái a diszkontokban január-június között, 2 százalékponttal kevesebbet, mint a tavalyi első hat hónap alatt.
A Nielsen felmérése megállapította, hogy a láncok saját márkáinak magyar vásárlói közül 58 százalékot motivál, hogy ezek az árucikkek kevésbé drágák, mint a márkatermékek. A válaszadók 44 százaléka szerint jó az ár-érték arány ezeknél a termékeknél, 37 százalék szerint pedig minőségük ugyanolyan jó, mint a márkatermékeké. A magyar megkérdezettek 19 százaléka szerint javul a kereskedelmi márkás termékek minősége.