Áttörés jöhet a mobilfizetésben 2017-ben

Áttörés jöhet a mobilfizetésben 2017-ben
Az egyérintéses mobilfizetés a következő olyan innovatív fizetési megoldás, amely széles körben elterjed Magyarországon.

 

Várhatóan egyre többen fizetnek majd a boltokban úgy, hogy okostelefonjukat érintik a terminálhoz. A Mastercard legfrissebb felmérése is ezt igazolja, amiből kiderült, hogy a megkérdezett magyar felhasználók kétharmada szívesen fizetne ilyen módon, a legtöbben azért, mert a mobil egyébként is mindig náluk van.

Az okostelefonok elterjedésével megváltozott a felhasználók mobiltelefonhoz fűződő viszonya. Már nem csak telefonálásra vagy üzenetküldésre használják a telefont, hanem az életük számos további területén is élnek az okoseszköz nyújtotta lehetőségekkel. A mobil kiválthatja többek között a szótárt, a térképet, a tudakozót, a stopperórát, a banki sorbanállást és az újságot is, és ha speciális applikációkat is letöltünk (pl. tematikus hírkeresőt, reptéri alkalmazást, utazástervezőt), hosszas keresgélés nélkül, gyorsan hozzájuttatja a felhasználót személyre szabott információkhoz. A mobiltárcák megjelenésével pedig már a boltokban is fizethetnek mobileszközzel, ugyanolyan egyszerűen, mint ha az érintőkártyánkat használnák.

A jelenleg zajló digitális átállás eredményeként a kommunikáció, a szórakozás és a kereskedelem is egyre inkább a digitális térben zajlik. Az okostelefon gyakorlatilag a felhasználóhoz nőtt, hazánkban naponta átlagosan 3,5 órát használjuk a mobilt, leginkább nem csak telefonálásra. A magyarok közel fele vesz igénybe valamilyen fizetéssel kapcsolatos alkalmazást, és ugyanennyien rendezik a közüzemi számláikat a telefon segítségével[2]. Sőt, most már a boltokban is lehet fizetni egyetlen érintéssel a mobil révén. Mivel a technológia alapját adó egyérintéses fizetés rövid idő alatt teljesen általánossá vált Magyarországon, így a termináloknál történő mobilfizetés terjedése is gyors ütemben várható.

A Mastercard 2016 őszén azzal a céllal készítette el „Mobilfizetés Magyarországon” felmérését, hogy kiderítse, mennyire vonzó az okostelefonnal történő egyérintéses fizetés a magyarok körében. A válaszadók 67 százaléka kipróbálná az új mobilfizetést - ha a bankjánál elérhető lenne ez a szolgáltatás, és mind a bankkártyája, mind az okostelefonja alkalmas lenne az ilyen fizetésre -, 25 százalék pedig kifejezetten lelkesnek bizonyult a szolgáltatás használatával kapcsolatban. A kérdőívet kitöltőkkel ismertetett mobilfizetési megoldás azért is vonzó a felhasználók számára, mert rendkívül egyszerű a használata: a telefonunkat érintjük a terminálhoz, ugyanúgy, mint az egyérintéses bankkártyánkat. A fizetési folyamat ugyanolyan gyors és kényelmes, mint ha az érintőkártyát használnánk, viszont a plasztikot már nem is kell magunknál tartani. A felhasználók azt is kiemelték, hogy ez egy biztonságos, modern és innovatív megoldás.

Az egyérintéses mobilfizetés hazai terjedését segíti, hogy a technológiai feltételek országszerte adottak, a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint ugyanis a vásárlók már több mint 83.500 terminálnál fizethetnek egyetlen érintéssel[3]. Az újfajta mobilfizetéshez megfelelő készülék és mobilfizetési alkalmazás is szükséges, előbbi tekintetében már most is kedvező a helyzet. A Mastercard Impact of Innovation reprezentatív kutatásában a magyarok 88%-a mondta azt, hogy rendelkezik okostelefonnal. Bár egyelőre nem minden mobil alkalmas a termináloknál történő mobilfizetésre, Magyarországon jelenleg az Android készülékek közül a 4.4 és az annál újabb verziót futtató eszközök esetében állítható be ez a funkció.  

A Mastercard Impact of Innovation reprezentatív kutatása is alátámasztotta, hogy a magyarok szívesen használnak innovatív fizetési módokat, és 57%-uk a bankkártyáján kívül mobillal is szívesen teljesítene fizetéseket. Arra a kérdésre, hogy mit szeretnek a fizetési alkalmazások kapcsán a legjobban, a magyarok első helyen a kényelmet nevezték meg (80%), ezt követte a gyorsaság és idővel való spórolás (74%), valamint az egyszerű használat (60%). A megkérdezettek 72 százalékának semmilyen rossz tapasztalata nem volt ezekkel a szolgáltatásokkal kapcsolatban.

 

[1] A „Mobilfizetés Magyarországon” felmérést a Mastercard megbízásából a Free Associations készítette 2016 szeptemberében 300 fős mintán. A kutatásban 18-59 év közötti, városban élő, rendszeres jövedelemmel rendelkező kártyabirtokosok vettek részt, akik okostelefont és applikációkat használnak, és online vásárolnak. A kutatás nem reprezentatív a teljes felnőtt lakosságra nézve.

[2] Forrás: Mastercard Impact of Innovation Study. A kutatást a Mastercard megbízásából az IPSOS Kutatóintézet készítette 2016 nyarán. A mintába Magyarországon N=1000 megkérdezett került be, a 20-50 éves korcsoportra, nemre, korra és régióra reprezentatívan. A 20 perces online önkitöltős felmérésére az IPSOS paneljében lévők válaszoltak.

[3]http://www.mnb.hu/statisztika/statisztikai-adatok-informaciok/adatok-idosorok/xiv-penzforgalmi-adatok/penzforgalmi-tablakeszlet