Hiába kérnek mentességet a mozgóboltosok

Egyik olvasónk kérdezi, mit tegyenek azok, akik mozgóboltot működtetnek. Miután szinte folyamatosan haladnak, nem garantálható, hogy amikor az AEE egység éppen kommunikálna a NAV szerverével, pont olyan területen járnak, ahol van lefedettség. Az adóhatóság válasza szerint nem probléma, ha időnként megszakad az online kapcsolat. Az online kasszák adatszolgáltatását szabályzó rendelet egyetlen esetben ad felmentést a NAV bekötés alól, ha az üzlet olyan helyen fekszik, ahol nincs mobil lefedettség, és nem is oldható meg, hogy legalább naponta egy órán át elérjék a hálózatot.

Egy mozgóbolt esetében, ahol a térerő percről percre változik, vagy meg is szűnik, hogyan garantálható, hogy mindig megvalósuljon a lekérdezés? Lesz-e szankciója annak, ha műszaki okból nem kap adatot a hatóság szervere? Kérhetnek-e erre hivatkozva mentességet ezek a kereskedők? Vizsgálta-e a NAV ezt a problémakört? Ezeket a kérdéseket tettük fel a NAV-nak, több száz vállalkozó nevében, akik mozgó üzlettel dolgoznak.

A hatóság válaszában közölte: nem szükséges, hogy a mobil kapcsolat folyamatos legyen, hiszen a rendszer úgy épül fel, hogy a legutóbbi adatszolgáltatás óta keletkezett valamennyi adatot leadja a gép a következő adatszolgáltatás során, akármikor kerül is erre sor. A pénztárgép meghatározott feltételek esetén jelez a NAV szervere felé, hogy szeretne adatokat küldeni, a hatóság szervere pedig felszólítja, hogy adja az adatokat, vagy arra, hogy bontsa a kapcsolatot küldés nélkül. Az, hogy esetleg küldés közben megszakad a mobilkapcsolat, nem akadályozza a pénztárgép működését, hiszen az adatokat az AEE folyamatosan tárolja az utólagos manipulálás lehetőségének kizárásával. Az adatszolgáltatás megtörténik, amint a mobil kapcsolat helyreáll. Összefoglalva: a mozgóbolt pénztárgépe tud adatot továbbítani, akkor, amikor olyan helyre ér, ahol az adatkapcsolat fennáll.

Egyébként azok, akiknél nem elérhető a rendelet szerinti mobil kapcsolat, a NAV-tól kérhetnek egyedi mentesítést. Ebben az esetben CD-n, vagy DVD-n kell eljuttatni az információkat a hatósághoz. Az is megoldást jelent, ha a kereskedő a pénztárgépét a napi zárást követően legalább 1 óra időtartamra úgy helyezi el, hogy az elektronikus hírközlő hálózat elérhető legyen. A rendelet alapján az egyedi felmentés feltétele az is, hogy a mobil kapcsolat külső antennával vagy más műszaki megoldással sem érhető el, vagy a kapcsolódás megvalósítása aránytalanul nagy terhet jelent az adózónak. Azt, hogy egy adott helyen elérhető-e az elektronikus hírközlő hálózat, természetesen nem a NAV hivatott eldönteni, ebben a kérdésben megkeresi a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot (NMHH) és szakvéleményt kér. Azt az egyedi körülmények figyelembevételével dönti el az adóhatóság, hogy a külső antenna vagy más műszaki megoldás alkalmazása az adózónak aránytalan terhet jelentene-e.