Csak javítani ne kelljen?

Csak javítani ne kelljen?
A kereskedők többsége már lecserélte korábbi kasszáját online pénztárgépre, és augusztus végéig elvben nullára csökken azok száma, akik nem ilyet használnak. Az üzembe állított mintegy 151 ezer új eszköz közül természetes, hogy néhány meghibásodik. Ezek szervizhátterével azonban időnként vannak gondok.

Szeptember elejére gyakorlatilag az ország összes kereskedője online pénztárgépet használ majd. Az így üzembe állított, pillanatnyilag 151 ezer kassza közül természetes, hogy némelyik meghibásodik, nem volt ez másképp a régebbi kasszatípusoknál sem. Jelenleg ötezer bejelentést tartanak nyilván, ahol a javítást nem lehetett a helyszínen elvégezni. A gondot az jelenti, hogy a szoros határidők miatt az eszközök bevezetése is nehézségekbe ütközött, lekötve a forgalmazók teljes kapacitását, így az alig egyéves rendszer – amelynek a kasszák csak a beviteli pontjai – mögötti szervizháttér még nem tudott felnőni a feladathoz. A javítást végző szakemberek felkészültségével nem is szokott hiba lenni, a problémák inkább a cserekészülékek biztosításakor jelentkeznek.

A jogszabály szerint nyolc napon túli javítás esetén cseregépet kell adni a felhasználóknak, méghozzá olyat, amelyik cseregépként van regisztrálva a NAV-nál. Az ennél rövidebb időt a kereskedők kézi nyugtaadással kell, hogy áthidalják. A nagyobb forgalmazók általában rendelkeznek is megfelelő, regisztrált cseregép mennyiséggel, míg a kisebbeknél ez gondot jelenthet. Az online kasszák különböző típusai egy összetett informatikai rendszer egymástól is különböző részei, akár egy szoftverfrissítés is okozhat fennakadást, de a nagy számok törvénye miatt a fokozottan megbízhatónak szánt elektronikus alkatrészek között is akad, amelyik mégis elromlik.

 

Forrás: Népszabadság (2014. augusztus 16.)