A fogyasztók 10 típusa világszerte

Idén is közzétette az Euromonitor International annak a globális felmérésének az eredményeit, amely a fogyasztók döntéseinek hátterét, vásárlási és médiafogyasztási szokásait térképezi fel. Az alábbiakban bemutatjuk a 10 nevesített fogyasztói kategória jellemzőit, ezek révén a vállalatok könnyebben kiigazodhatnak a piacon, célcsoporttól függően pontosabban tervezhetik meg kampánystratégiájukat.

 

Impulzív vásárló

A felmérés eredményei szerint a fogyasztók 15 százaléka tartozik e kategóriába világszerte, többségük – 51 százalékuk – férfi. Az impulzív vásárlók szeretnek jó üzlet kötni. Ha olyan ajánlattal szembesülnek, amely a pénztárcájukra szabott, azonnal döntenek és fizetnek. Nem érdekli őket az internetes adatvédelem, nem aggódnak a személyükhöz kötődő információk biztonságáért.

Élvezik a vásárlást, de azért óvatosan költenek, vezérelvük a jó ár-érték arány. Lecsapnak a jelentős kedvezményekkel kínált, ismert és prémiumtermékekre. 63 százalékuk csak olyan cégektől és márkákból vásárol, amelyekben teljesen megbízik.

Döntéseiket erőteljesen befolyásolják a közösségi média felületei, az itt jelen lévő cégek potenciálisan lényegesen nagyobb eséllyel képesek vásárlásra bírni az impulzívokat. Elsősorban barátaik, ismerőseik ajánlásait veszik figyelembe, valamint a független felhasználói értékeléseket.

Konzervatív otthonülő

Globálisan a fogyasztók 13 százaléka sorolható ebbe a kategóriába, 51 százalékuk férfi. Jelmondatuk így szól: „Számomra a család a legfontosabb.”

A konzervatív otthonülők szívesen átengedik a vásárlással kapcsolatos döntéseket másnak, kevéssé tudatosak és nem különösebben materialisták. Elsődlegesen az otthon, a család igényeit tartják szem előtt.

Ragaszkodnak a már megszokott alapvető termékekhez, ritkán próbálnak ki újdonságokat, de a különleges promóciók, korlátozott ideig elérhető akciós áruk kiválthatnak belőlük impulzusvásárlást. 32 százalékuk imádja a bevásárlóközpontokat.

A közösségi média mellett a hagyományos marketingcsatornákon – elsősorban tévéreklámokkal – érhető el siker e csoport tagjainál. Különösen nagyra értékelik a hűségüket jutalmazó akciókat.

Minimalista

Százból 12 ember e csoport tagja, 55 százalékuk nő. A minimalista fogyasztók az egyszerűbb dolgokra összpontosítanak, nem tulajdonítanak nagy jelentőséget saját imázsuknak, egyszerű és szerény életmódra törekszenek. Fontosnak tartják a megtakarításokat, rendkívül kis valószínűséggel vásárolnak drága vagy márkás termékeket, illetve olyasmit, amit nem tartanak nélkülözhetetlennek.

Addig nem hajlandók olyan új termékek és szolgáltatások kipróbálására, amíg azt nem gondolják, hogy azok kiváló minőségűek és megfelelnek minimalista életmódjuknak. A hosszú élettartamra, fenntarthatóságra, környezettudatosságra hangsúlyt helyező márkakommunikáció viszont sikert érhet el náluk.

Elsősorban a független véleményeket és családtagjaik, barátaik ajánlását tekintik megbízható forrásnak vásárlási döntéseik meghozatalakor.

Biztonsági tradicionalista

Globálisan a fogyasztók 12 százaléka sorolható ide, 52 százalékban férfiak. Jelmondatuk: „Elégedett vagyok azzal, ahol az életemben tartok.” Aktívan kerülik a vásárlást, az erős márkák és a prémiumtermékek hidegen hagyják őket. Inkább megtakarítanak, mintsem költenek.

Nagyon nehezen befolyásolhatóak és bírhatók rá újdonságok kipróbálására, de a kedvezmények őket sem hagyják hidegen. Szinte mindig a legolcsóbb alternatívát választják, 38 százalékuk folyamatosan keresi is ezeket.

A hagyományos marketingeszközök más csoportok tagjaihoz képest kevésbé befolyásolják a tradicionalistákat, elsősorban a megtakarítási lehetőségeket, a kedvezmény mértékét hangsúlyozó reklámok érhetnek el sikert náluk.

Rettenthetetlen vadász

Százból 10 fogyasztó mutatja e csoport jellegzetességeit, 56 százalékuk férfi. A rettenthetetlen vadászok techtudatosak, fontosnak tartják saját imázsukat, előszeretettel próbálnak ki új dolgokat, és gyakran vásárolnak márkás prémiumtermékeket.

Nem aggódnak a jövő miatt, ezért kiváló impulzusvásárlók. Tisztában akarnak lenni a legújabb trendekkel és stílusokkal, még akkor is hajlandóak megvenni a trendi árucikkeket, ha azért többet kell fizetniük. Noha nyilván ők is keresik az olcsóbb dolgokat, a kedvező ár-érték arány messze nem esik olyan nagy súllyal a latba döntéseik meghozatalakor, mint más fogyasztói csoportoknál. 42 százalékuk kifejezetten az egyedi, nehezen megszerezhető márkákat keresi.

A marketingcsatornák széles skálájára rezonálnak, de különösen a közösségi média felületein megjelenő információkra, akciókra és az általuk kedvelt hírességek ajánlásaira.

Erőteljes aktivista

9 százalékra tehető az e kategóriába tartozók aránya, 51 százalékuk férfi. Hisznek abban, hogy van erejük és befolyásuk a dolgok alakulására, megváltoztatására. Globális kérdésekkel foglalkoznak, ezek mentén értékelik a termékeket és a minőséget. Arra törekszenek, hogy csökkentsék ökológiai lábnyomukat, még akkor is, ha cserébe többet kell fizetniük bizonyos árucikkekért.

A természetes, zöld, fenntartható gazdálkodásból származó termékek különleges vonzerőt gyakorolnak rájuk. Inkább ezeket a tulajdonságokat tekintik a minőség mércéjének, mint azt, hogy valami hagyományos prémiummárka-e. Mindazonáltal 58 százalékuk előszeretettel látogat plázákat.

A hagyományos marketingcsatornák, elsősorban tévéreklámok mellett a közösségi média és hűségprogramok révén befolyásolhatók.

Ihletett kalandor

A fogyasztók 8 százaléka tartozik ebbe a körbe, 52 százalékuk nő. Folyamatosan új dolgokat próbálnak ki, nem terveik vannak, és szeretnének külföldön élni vagy vállalkozni. Azzal számolnak, hogy kiadásaik a jövőben nőni fognak.

Bár keresik a minőségi termékeket, prémiummárkákat, nem tulajdonítanak jelentőséget annak, hogy mások mit gondolnak róluk, viseletükről, életmódjukról. Hajlandóak újdonságokat kipróbálni – feltéve persze, hogy azok rendelkeznek a szokásos vásárlásaik nyújtotta funkciókkal.

Hihetetlenül jövőorientáltak, nagy ívű terveikhez erőteljes megtakarítási hajlandóság is társul. Bár a fogyasztás élménye messze nem varázsolja el őket annyira, mint más csoportok tagjait, vásárlásaik során olykor merészek. Elsősorban a hűség- és jutalompontok rendszere, a tévéreklámok, a boltokban elhelyezett és az ár-érték alapján összehasonlító hirdetések, akciók alkalmazhatók sikeresen az ihletett kalandoroknál.

Digitális világ rajongója

E tábor tagjainak 54 százaléka nő, globálisan a fogyasztók 6 százalékát teszik ki. Életük minden területén használják a digitális technológia vívmányait. Valószínűleg jobban is élvezik a virtuális élményeket, mint a valódiakat.

Lelkesen kipróbálnak bármilyen új platformot, technológiai megoldást, de nem érdekli őket a divat vagy az aktuális márkatrendek. A kiváló minőség, az ökotudatosság és a fenntarthatóság sem izgatja őket, ehelyett az árra és rövid távú szükségleteikre összpontosítanak. 31 százalékuk egyáltalán nem bánja, ha a megvásárolt tárgy nem tart sokáig, feltéve, hogy olcsó.

Főként a közösségi média és az üzletekben elhelyezett, a megtakarításra fókuszáló hirdetések vihetők sikerre a digitális világ rajongói körében.

Kiegyensúlyozott optimista

A fogyasztók 5 százalékát adják, 51 százalékuk nő. Jelmondatuk: „Bízom magamban és a jövőmben.” Inkább a minőséget, mint a mennyiséget részesítik előnyben. Fontos számukra az egészség és a jólét, e tényezők mentén keresik az értékrendjükhöz passzoló termékeket.

Tipikusan pragmatikus fogyasztók ugyanakkor, de olykor saját maguk, barátaik vagy a család örömére hajlandók impulzusvásárlásokat végrehajtani. Elsősorban az ár függvényében ingadoznak a márkák és a termékek között. 30 százalékuk rendszeresen keresi az akciós vagy saját márkás árucikkeket.

Megszokott választásaiktól termékbemutatókkal, hűségüket jutalmazó akciókkal fordíthatók könnyen az újdonságok felé.

Óvatos tervező

Százból mindössze 4 ember tartozik e kategóriába, 51 százalékuk nő. Tudják, mit akarnak az életben, óvatosan, megfontoltan bánnak a pénzükkel, a legritkább esetben esnek az impulzív vásárlás „bűnébe”. A kényelmes és hagyományos kereskedelmi módszerek mellett teszik le a voksukat, jellemzően nem használnak hitelkártyát.

Gyakran már azelőtt eldöntik, hogy mit fognak vásárolni, mielőtt betérnének a boltba, és nem is változtatnak az eredeti elképzelésen. Bár fontos számukra a jó ár-érték arány, alapvetően nem ez határozza meg a végső döntést, hiszen az óvatos tervezők rendkívül hűségesek a már kipróbált és bevált dolgokhoz. Igazi multipackrajongók, hiszen ha a megszokott termékekhez olcsón, nagyobb tételben hozzájuthatnak, összességében kevesebbet költenek. 36 százalékuk használt cikkeket is hajlandó venni.

A fogyasztók globális megoszlása (százalék)

Impulzív vásárló 15

Konzervatív háztartásbeli 13

Minimalista 12

Biztonsági tradicionalista 12

Rettenthetetlen vadász 10

Erőteljes aktivista 9

Ihletett kalandor 8

Digitális világ rajongója 6

Kiegyensúlyozott optimista 5

Forrás: Store Insider magazin 2019/8