A magyarok inkább a borravalót szeretik, mint a szervizdíjat

A magyarok inkább a borravalót szeretik, mint a szervizdíjat
Elutasítják a magyarok a számlába épített szervizdíjat. A többség inkább maga dönt arról, mennyire értékeli a felszolgálók, futárok munkáját – írta az MTI. A Szallas.hu kutatásában 13 ezer vendéget és 112 szállásadót kérdeztek meg a borravalózási szokásokról. A magyarok amúgy nem szűkmarkúbbak más nemzetek szülötteinél. A szolgáltatók szerint nem utal a gyenge kiszolgálási minőségre, ha elmarad a jutalom.

A magyarok nagy része megszokásból ad borravalót, de maga akar dönteni annak mértékéről, a többség ezért elutasítja a számlába beépített szervizdíjat – derült ki a Szallas.hu friss felméréséből, amelynek eredményét kedden közölte az MTI.

A portál több mint 13 ezer vendég és 112 magyarországi szállásadó online válaszain alapuló kutatása szerint a magyarok többsége elfogadja és megszokta a borravalót. Négyből csak egy ember mondta, hogy legszívesebben eltörölné. A válaszadók nagy része ugyanakkor nem támogatja sem a számlán feltüntetett szervizdíjat, sem azt, ha a szolgáltató beépíti az árakba a borravalót. Tízből nyolcan ragaszkodnak ahhoz, hogy maguk dönthessenek a mértékről.

Arról, hogy mennyi a borravaló átlagos mértéke, megoszlik a fizetővendégek és a turizmusban dolgozók véleménye. A szolgáltatók szerint a többség maximum 5 százalék borravalót ad, míg a vendégek 85 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ennél nagyobb mértékben szokta kiegészíteni a számla összegét. Nyolcból egy ember kapott már megjegyzést a túl kevés borravaló miatt.

A megkérdezett szolgáltatók, főként a szállásadók szerint a magyarok nem zsugoribbak más nemzetek szülötteinél.

A válaszadók több mint 60 százaléka mondta azt, hogy elsősorban a kedves, segítőkész kiszolgálást díjazza a borravalóval, a szolgáltatás minőségével kapcsolatban alig egynegyedük szokta így kifejezni az elismerését. Az ügyvezető szerint azonban az idegenforgalomban dolgozók nem gondolják, hogy a kis összegű vagy nulla borravaló a minőségi kifogásokra utal. A megkérdezett szolgáltatók fele egyáltalán nem lát ilyen összefüggést, inkább az anyagi korlátokra vezeti vissza a vendégek szűkmarkúságát.