A reklámpiac is megérzi a vasárnapi boltzárat

A boltok vasárnapi zárva tartásának bevezetése alaposan átmozgatta a kereskedelmi láncok reklámköltéseit. A vállalkozások egy része, élükön a CBA-val erős reklámkampányba kezdett, míg a külföldiek inkább visszafogták hirdetési kiadásaikat.


A Magyarországon működő kereskedelmi láncok idén az első félévben listaáron számolva négy százalékkal költöttek többet reklámokra, mint tavaly, ami jelentős visszaesés az elmúlt években mért 40 százalék körüli bővüléshez képest – tájékoztatta a Világgazdaságot a reklámfigyeléssel és elemzéssel foglalkozó Kantar Media.
A kilenc legnagyobb lánc közül három csökkentette, hat növelte reklámköltéseit. Ez utóbbiak közül a CBA emelte meg a legerőteljesebben a médiabüdzséjét: a tavalyi listaáron számolt kilencszázmillióhoz képest hárommilliárdra, vagyis 226 százalékkal. A másik végletet az Aldi képviselte, amely felére vágta vissza reklámköltését az idei első fél évben. A költési toplistát toronymagasan továbbra is a Lidl vezeti, listaáron számolva 9 milliárd forinttal (ez csaknem háromszorosa a CBA költésének).
Az üzletek vasárnapi zárva tartásának bevezetése egyértelműen negatív fordulatot hozott a szegmens reklámköltésében. Márciusban már „csak” nyolc százalékkal fordítottak többet reklámokra a kereskedelmi láncok 2014 márciusához képest, amit áprilisban 14 százalékos csökkenés követett. Ebben a hónapban a kilenc nagy lánc közül hatnak a költése „fordult negatívba”, miközben a CBA megtáltosodott, hiszen márciusban 147, áprilisban 268 százalékos növekedést produkált, és ezt a lendületet csak fokozta a következő hónapokban. Márciusban a másik magyar lánc, a Reál Hungária is kiemelkedő mértékben, 150 százalékkal növelte költését, ám ez csak átmenetinek bizonyult, és április-májusban már jóval a bázis alatt költött.
Májusban aztán újra megindult felfelé a szegmens költése, ami havi szinten 11 százalékos növekedést eredményezett, jórészt a CBA 619 százalékos költésnövekedésének köszönhetően, bár önmagához képest a Tesco is 107 százalékkal növelve reklámkiadásait.