Átadópont a nyerő az e-kereskedelemben

Átadópont a nyerő az e-kereskedelemben
A vásárlási aktivitás a minőségi kínálat mellett a kényelmi és értéknövelt szolgáltatások folyamatos bővítésével serkenthető leginkább – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös felméréséből. Az online kiskereskedelem kapcsán a korábbi évek elemzései rendre a piac növekedéséről és a vásárlók körének bővüléséről szóltak. Ma már a piac további növekedése sokkal inkább a jelenlegi vásárlók aktivitásának fokozódásától, semmint az újabb rétegek bevonásától függ.

A vásárlók megnyerésének egyik legfontosabb kulcsa a logisztika, melynek piaca tavaly jelentős átalakuláson ment keresztül. A 2014 elejéig többségében kétpólusú – bolti átvétel, házhozszállítás – paletta mára kibővült és a köztes átadópontok is elterjedtté váltak.
Az átadópontos átvételi lehetőségek területe a 2013-as, lényegében egyszereplős állapotból 2014-re egy négyszereplős, aktívan versenyző piaccá vált. Ennek eredményeként tavaly az előző évi 34 százalékról 64 százalékra bővült az átadópontot kínáló webáruházak aránya.
A legrégebben – immár hatodik éve – működő Pick Pack Pont hálózat mellett elindította saját hálózatát a GLS is, a Magyar Posta hibrid hálózata (csomagautomaták és Postapontok) pedig egyre népszerűbb a vásárlók körében. Ráadásul, megjelentek a már kizárólag csak automatákat üzemeltető szolgáltatók is a webáruházak kínálatában.
Bár elérés terén már tavaly is duplázott az átadópontok piaca, csomagszám tekintetében még várat magára az áttörés, a legnagyobb szereplők közül ugyanis sokan még nem kínálnak ilyen átvételi lehetőséget a vásárlóik számára.
A három nagy szereplőhöz az elmúlt fél évben két kisebb, tisztán csomagautomatákat üzemeltető logisztikai szolgáltató (Webox, Foxpost) is csatlakozott. Igaz, a webáruházak többsége egyelőre jellemzően a hagyományos hálózatok kiegészítőjeként, semmint helyettesítőjeként tekint ezekre a megoldásokra.
A csomagok irányát vizsgálva nem hozott áttörést 2014 sem. A hazai webáruházak számára továbbra is a belföldi piac jelenti a legfőbb vásárlóerőt, a külföldre irányuló csomagok aránya még tavaly sem érte el az 5 százalékos küszöböt. A külföldi szállítás csak kevés webáruház esetében jelenik meg, a kisebb szereplők számára a legnagyobb akadályt a versenyhelyzetüket rontó, EU szinten rekordmértékű áfakulcs jelenti.