Plázákban nehéz megoldást találni a vasárnapi zárásra

Plázákban nehéz megoldást találni a vasárnapi zárásra
A műszaki áruházláncokat súlyosan érinti a vasárnapi zárva tartás. A Media Markt vezetője bizonytalannak látja a műszaki üzletláncok bővülésének lehetőségeit. A zárva tartás növelte a költségeket, az itthon adót nem fizető, külföldi webshopok pedig versenyhátrányt okoznak. A plázákban problémát okoz a bérleti díjak újraelosztása a kereskedők között.

Minden piaci szereplőt nehéz helyzet elé állított a vasárnapi zárva tartás, és a plázák üzemeltetői diktálják a feltételeket a kereskedőknek, akiket így duplán sújt a törvény hatása – mondta a Világgazdaságnak Német Csongor, a Media Markt Saturn Holding Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette, máig nyitott kérdés, melyik bérlőre terhelik a vasárnapi üzemeltetési költségeket. Ha az eddigiek szerint fizetnek a bérlők, a vasárnap zárva tartók kerülnek hátrányba, viszont ha csak a vasárnap is működő egységek – mozi, patika, éttermek, kisebb boltok – fizetik az aznapi költségeket, az azoknak jelent aránytalanul nagy terhet.
A Media Markt úgy tervezte korábban, hogy pénteken és szombaton hosszabb nyitva tartással alkalmazkodik az új helyzethez, ám mivel a bevásárlóközpontok a hétfőtől csütörtökig tartó időszakban is hosszabb nyitva tartásra kötelezik bérlőiket, nehezebb megszervezni a munkarendet.
Azzal nem számolhatunk, hogy növekedne a forgalom, hiszen aligha valószínű, hogy a késő esti órákban valóban vásárolnának az emberek, de a költségeink nőnek, mert a bevásárlóközpontok a hosszabb nyitva tartás üzemeltetési költségeit is kifizettetik és a bérköltségek is megnőnek. Ezért aztán nem tudjuk növelni az alkalmazottak számát – mondta Német Csongor kiemelve, hogy a vasárnapi árbevétel a heti forgalom 12-14 százalékát tette ki, szombaton megközelítette a 20 százalékot is, így a cégnek nagyon hiányzik a vasárnapi nyitva tartás. Különösen amiatt, hogy csak mostanra tudta veszteségeit lefaragni a hálózat.
Többféle stratégiai terv is készült, így felmerült kisebb boltok nyitása, de azt követően, hogy az elmúlt másfél évben bővül a kiskereskedelmi forgalom, jött a vasárnapi zárva tartás. Német Csongor szerint ha ez fennmarad, és a számaik nem elégítik ki a tulajdonost, nem biztos, hogy nyílhatnak újabb egységek, úgyhogy a fejlődés további útjaként kizárólag az online kereskedelem marad.
A Media Markt 2013-ban hozta létre webáruházát, amelynek bevétele már a teljes hálózat forgalmának tíz százaléka körül van, ám – emelte ki az ügyvezető igazgató – a webkereskedelem csak kevés új munkahelyet teremt. Mint mondta, a vasárnapi zárva tartás fölgyorsítja a hazai és a nemzetközi online áruházak térnyerését, aminek az eredménye kevesebb munkahely lehet, ez pedig kisebb adóbevétel az állami költségvetésnek.
Az is veszélyezteti a haza foglalkoztatottságot és a nemzetgazdaságot, hogy számos nagy forgalmú online cég szállít többek között Romániából és Csehországból a magyar piacra, amelyek itt nem teremtenek munkahelyet és kérdéses, fizetnek-e annyi közterhet, adót, termékdíjat, mint a minden kötelezettségüket itthon teljesítő magyar láncok.