Itt az idő, hogy kijelölje adatgondnokát!

Itt az idő, hogy kijelölje adatgondnokát!
Egy kereskedőnek ma már rengeteg adat áll(na) rendelkezésére ahhoz, hogy ügyesebben vezesse üzletét, de nehéz az információkat megszereznie és kezelnie. Éppen ezért szükséges a megfelelő adatgondok kijelölése – vonható le a tanulság a Computerworld összeállításából. Eszerint ötféle módon jelölheti ki az adatok gyűjtéséért és rendszerezéséért felelős vezetőjét, ha követi a SAS Institute ajánlását. Az adatgondnokot ráállíthatja tématerületekre, üzleti folyamatokra, egyes projektekre, de kinevezheti funkciók, vagy a különböző informatikai rendszerek alapján is.

 

Az adatgondnoki szerep nem szuszakolható be az informatikai, a pénzügyi, vagy a marketingvezető feladatai közé, mivel az összes beszerzési, termék, ügyfél, kereskedelmi, pénzügyi és mindenféle más elérhető adatot kézben kell tartani a begyűjtéstől a tároláson át a hasznosításig. Az adatgondnoknak kell tudnia, hogy mit lehet, vagy kell kezdeni az információkkal, milyen folyamatokat kell életbe léptetni, hogyan kell ezeket fenntartani és fejleszteni – szögezi le az adatkezelésben szakértőnek számító SAS Institute friss tanulmánya.

A szakértők óva intenek attól, hogy az adatgondnokokból a cég súlytalanul lézengő elemei, esetleg számokkal bűvészkedő kockafejek váljanak. Az ideális eset, ha inkább a szervezetet átfogóan és összefüggéseiben átlátó vezetőkké fejlődnek, akik tisztában vannak a felelősségükkel és az abban rejlő lehetőségekkel. A SAS Institute ezért gyakorlati tapasztalatai alapján öt adatgondnoki modellt alakított ki, amelyeknek persze megvannak a maga előnyei és kockázatai is.

1. Adatgondnokság tématerületenként

Ebben a modellben minden adatgondnok egy meghatározott tématerület információit birtokolja és menedzseli. Tehát más és más kezeli az ügyféladatokat, a termékadatokat, a pénzügyi adatokat vagy éppen a gyártási adatokat.

2. Funkciók szerinti modell

A funkcionális adatgondnokság az egyes szervezeti részlegekre összpontosít. A marketingosztály esetében ez például magában foglalja az ügyfelek, a kampányok és a promóciók adatait, a fogyasztói értékeket.

3. Üzleti folyamatok szerint

Ebben a modellben minden diszkrét üzleti folyamat mellé egy adatgondnokot rendelnek. Ez ott nagyon hatékony, ahol pontosan értik a vállalati szintű folyamatokat, felismerték, hogy a folyamat adatokat szül- és fordítva.

4. Rendszerek szerint

Ebben a modellben az adatgondnokokat az adatokat létrehozó rendszerek mellé rendelik. Ez egy nagyon IT-centrikus megközelítés, de a vállalatok jelentős részénél ez a logikus megoldás, ha az adatok nem elég jól definiáltak, nem elég pontos az értékük vagy nem megfelelő a követésük. A rendszerorientált adatgondnokság alulról építkezve oktathatja az üzleti területeket az adatgazdálkodásra, az olyan szabályok és eljárások kialakítására, amelyek az adatokat sokkal hasznosabbá tehetik az üzlet számára.

5. Projektek szerint

A projektorientált megközelítés praktikus és gyors. Ez a megközelítés az adatgondnokságot leszállítja a földre, s a projektet alkalomként használja az adatokkal kapcsolatos képzettségek kialakítására. Ellentétben a másik négy modellel, a projektalapú megoldás gyakran csak átmenetileg működik.

Az egyes modellek előnyeiről és lehetséges hátrányairól érdemes átolvasni a teljes cikket!

Összefoglalva: az adatgondnokság elfogadása nő majd, és a szerep is fejlődésen megy keresztül. A cégek fokozzák erőfeszítéseiket a vállalati adatvagyon menedzselésében, az adatminőség javításában, az adatstandardok kialakításában. Végső soron az adatvezérelt vállalati kultúrák kialakulása várható.