Rövidesen élesedik a „zsugorinfláció" elleni rendelet

A hazai boltoknak ezentúl jelezniük kell, ha egy termékből kisebb kiszerelést kezdenek el árulni. Ezzel a kormány az úgynevezett „zsugorinflációt" akarja letörni, ami azt jelenti, hogy például egy üveg üdítőitalban 1 liter helyett már csak 0,75 van, az ára azonban változatlan marad. A rendelet a napokban meg is jelent a Magyar Közlönyben, a legfontosabb ezzel kapcsolatos tudnivalókat pedig a Telex hírportál cikke foglalta össze.

A rendelet értelmében, ha a legalább 1 milliárd forintnyi árbevételt elérő üzletekben egy 2020. január 1. – 2023. július 1. között forgalmazott terméket egy újabb, kisebb térfogatú csomagolásban hoznak forgalomba, akkor a kereskedő két hónapig köteles feltüntetni, hogy az kisebb lett. Van viszont egy kibúvó is: ha a kisebb kiszerelés mellett még árulják a korábbi nagyobbat is legalább hat hónapig, akkor nem kell feltüntetni semmit.

A rendelet 2024. február 1-jén lép hatályba. Azoknál a termékeknél viszont, amiket 2023. július 1. és 2024. február 29. között kezdenek el forgalmazni, a tájékoztatókat csak egy hónappal később, március 1-től kell kitenni. A gyártóknak és a nagykereskedőknek is tájékoztatniuk kell a boltokat arról, hogy valaminek csökkent a mérete. Ha ezt a gyártók és/vagy a boltok nem tartják be, termékenként akár 1 millió forintos bírságot is kaphatnak.

A „shrinkflation”, vagyis magyarul „zsugorinfláció" ellen már a francia boltok esetén is többen felemelték a szavukat. A Telex egy korábbi cikke szerint a Carrefour például bejelentette, hogy nem árul többet Pepsi termékeket, mert az üdítőgyártó egyre emelte a termékek árait, vagy csökkentette a palackok űrtartalmát, de nem csökkentette azok árát.

Forrás: Telex

Illusztráció: Public Domain Pictures